
Rietveldhuis: ideaal platform vormgeving, vintage meubelen en kunst
Bewoners van door Gerrit Rietveld ontworpen huizen zouden maar beklagenswaardige mensen zijn omdat het wooncomfort te vergelijken zou zijn met kamperen. Althans in soortgelijke bewoordingen deed onlangs een architectuurcriticus in de NRC een poging het populaire verhaal te bevestigen dat alle Rietveldhuizen lekken, tochten en mede daardoor een Spartaanse bewoning vergen. Zelfs al zou er maar een toefje waarheid in zijn beweringen schuilen, dan gaan die zeker niet op voor Petra en Erik Hesmerg, bewoners van huis Cordemeyer in Apeldoorn.
Eerst iets over de ontstaansgeschiedenis en huidige staat. Het huis werd in 1956 ontworpen door Gerrit Rietveld in opdracht van de industrieel ontwerper en architect André Cordemeyer. Cordemeyer was werkzaam als ontwerper bij de bekende meubelfabriek Gispen en werkte daar samen met Gerrit Rietvelds zoon Wim. Cordemeyer kocht na de bouw een aangrenzend perceel, bestemd voor een uitbreiding en in 1962 tekende hij zelf, volgens de maatvoering en goedkeuring van Rietveld, deze uitbreiding aan de Montanalaan. Het huis heeft een plat dak met – boven de woonkamer – een verhoging met bovenlichten. De vorige bewoners hebben, met respect voor Rietvelds ontwerp, aanpassingen getroffen die het huis naar huidige maatstaven heel comfortabel maken: een nieuwe slaapkamer in de garage en een moderne badkamer, de oude is behouden voor gasten, alsmede een nieuwe keuken. In het souterrain heeft Cordemeyer een aparte werkkamer laten maken om ongestoord aan huis te kunnen werken. Die is bewust niet bereikbaar van binnenuit, maar kan alleen van buitenaf benaderd worden. De tuin is ontworpen door Mien Ruys.

Kortom een prachtig en comfortabel huis. De huidige bewoners Petra en Erik wekken dan ook allerminst de indruk gebukt te gaan onder de veronderstelde last die het bezit van een Rietveldhuis met zich mee zou brengen. Integendeel, het huis biedt de bewoners het ideale platform voor hun verzameling van met name vintage design uit de 60er t/m 80er jaren. Zo ook de al 20 jaar lang verzamelde Gispen 5600 kasten en stoelen, ontworpen door Cordemeyer en Wim Rietveld, waaronder een exemplaar dat ooit gestaan heeft bij Gerrit Rietveld zelf thuis en vervolgens geschonken is aan Bertus Mulder.
Toegegeven, de ligging van het huis in Apeldoorn in een zeer lommerrijke omgeving speelt zeker een belangrijke rol. Aan de buitenkant bieden de gebruikte kleuren als ook de strakke horizontale lijnen in contrast met de omringende grillig gevormde grove dennen een fascinerend schouwspel. Binnen hebben Petra en Erik vele door vorige bewoners bedekte details opnieuw het daglicht laten zien. Zo zijn de kleurrijke tegelvloer in de hal met de bijzondere ronde vloermat en de hardhouten vloer in de woonkamer weer in volle glorie aanwezig. Ook bijzonder in de hal is de originele en functionele kapstok en het glazen plafond waarin verlichting is geplaatst.

Bij een bezoek aan het Rietveld Schröderhuis in Utrecht valt mij elke keer het vrijwel volledig ontbreken van kunst op. Naar ik veronderstel had Rietveld daar iets minder belangstelling voor. Jammer, want Petra en Erik laten in hun huis zien hoe prachtig met name Italiaanse vormgeving en contemporaine kunst zich voegt in ieder vertrek binnen hun huis. Kijk bijvoorbeeld naar de veelal unieke ontwerpen van befaamde ontwerpers als Ettore Sottsass, Gaetano Pesce, Charlotte Perriand, Arne Jacobsen, Geert Lap en Jan van der Vaart.
En dan is er ook nog de omvangrijke en zeker museale collectie lampen, ontworpen door beroemde vormgevers als Andrea Branzi, Gino Sarfatti, Ettore Sottsass, Gaetano Pesce, Alvar Aalto en Ilmari Tapiovaara. Je komt ogen te kort om al dat fraais te bewonderen. Alle reden de mogelijkheid te benutten om in juni het huis te bezoeken in het kader van onze verenigingsactiviteit bij elkaar op bezoek.
Het Rietveld Schröderarchief in het Centraal Museum Utrecht, bezit een fotoalbum met foto’s van de bungalow. Meer informatie over Cordemeyer’s werk voor Gispen, is te vinden op de website van de Gispen Collectie.